مزایای تبلیغات در کسب و کارها در این دوران بر کمتر کسی پوشیده است اما گاهی اوقات برخی بنگاههای اقتصادی بدون درنظر گرفتن اهداف تبلیغات، از آن رویگردان میشوند که شاید عمدهترین علت این مساله کم کردن هزینههای مربوط به تبلیغات است. در ادامه ۱۵ مزیت اصلی تبلیغات عنوان شده است.
این مطلب را برای کلیه افرادی که جلوی تبلیغات یا انجام آن گاردی ناخواسته دارند ارسال کنید.
۱- معرفی محصول جدید به بازار
تبلیغ نقش مهمی در معرفی محصول جدید در بازار بازی میکند. در حقیقت تبلیغات مشتریان را به خرید ترغیب میکند.
۲- گسترش بازار
تبلیغ، به تولیدکنندگان این امکان را میدهد تا بازارشان را گسترش دهند. همچنین تبلیغ کردن باعث کشف بازارهای جدید برای محصولات میشود و حفظ بازارهای موجود را نیز ممکن میسازد. از سوی دیگر تبلیغات نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان محصولات تولید کنندگان با مشتریانی دارد که با آنها از لحاظ بعد مکان بسیار فاصله دارند.
۳- افزایش فروش
تبلیغ علمی، امکان افزایش فروش انبوه کالاها را افزایش داده و بر میزان فروش تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر با هزینه کردن در بخش تبلیغات میزان فروش افزایش مییابد و فروش سهلتر میگردد.
۴- مقابله با رقبا
تبلیغ مؤثر، ابزار بسیار سودمندی برای مواجهه با فشار رقبا در بازار است. در حقیقت تبلیغات ادامهدار و با برنامه، یکی از راههای مؤثر برای حفظ محصولات در مقابل چنگال رقباست.
۵- افزایش حسن نیت
تبلیغ ابزاری برای افزایش حسن نیت است. همچنین تبلیغ، تولیدکنندگان و محصولاتشان را به مردم معرفی میکند. تبلیغات مکرر و محصولات با کیفیت برتر، باعث اعتبار بیشتر کمپانیها و افزایش حسن نیت آنها و از بین بردن نگرانیهای مشتریان میگردد.
۶- آموزش مصرف کنندگان
تبلیغات در ذات خود آموزش و پویایی را بهمراه دارد و باعث آشنایی مشتریان با محصولات جدید و تنوع کاربردشان میگردد. همچنین زمینه آموزش آنها را راجع به کاربریهای جدید محصولات موجود فراهم میشود.
۷- از میان بردن واسطه ها
یکی دیگر از مزیتهای تبلیغ ایجاد یک ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مشتریانشان است. این مساله باعث حذف دلالهای بازار میشود.از همین روی، تبلیغات این فایده را دارد که مشتریان با قیمت کمتری، محصولات را خریداری کنند.
۸ – محصولات با کیفیت بهتر
کالاهای مختلف تحت نامهای تجاری مختلف تبلیغ میشوند. کالاهای دارای نام تجاری معتبر، کیفیت استانداردی را برای مصرف کنندگان تضمین میکنند. تولیدکنندگان، محصولات با کیفیت را برای مصرف کنندگان فراهم میکنند و سعی دارند تا اطمینان آنها را نسبت به محصولات خود جلب نمایند.
۹- حمایت از بخش فروش
تبلیغ بهصورت شگرفی از کار فروشندگان حمایت میکند. در حقیقت مشتریان با آنچه که بخش فروش به آنها پیشنهاد میدهد به وسیله تبلیغات از قبل آشنا شدهاند. تلاشهای بخش فروش بهصورت ویژه از سوی تبلیغات مؤثر تکمیل میگیرد. این مساله بهدرستی نشان از نقش مکمل تبلیغات و فروش برای یکدیگر دارد.
۱۰- استاندارد زندگی بالاتر
تجربیات جوامع پیشرفته نشان میدهد که تبلیغ نقش عمدهای در افزایش سطح استاندارد زندگی مردم دارد. وینستون چرچیل میگوید :” تبلیغات سیطره مصرف گرایی بشر را در اذهان زنده نگه میدارد و نیازهای جدید را برای استانداردهای بهتر زندگی ایجاد میکند.”
۱۱- آگاهی از برند
یکی از کارکردهای اصلی و اهداف تبلیغات تجاری، آشناسازی مخاطبان با یک کالا یا یک خدمت جدید است. در حقیقت برای افزایش آگاهی برند یا Brand Awareness تبلغات یک ابزار ارتباطی مؤثر است.
۱۲- تداعیات مثب از برند
علاوه بر اینکه تبلیغات باعث تقویت آگاهی از برند میشود، تبلیغ کنندگان میتوانند با استفاده از تبلیغات تجاری، تداعیات و حس مطلوب از یک برند را به مخاطبان القا کنند.
۱۳- ایجاد وفاداری بیشتر به برند
تبلیغات مؤثر و با برنامه میتواند حس وفادرای مشتریان به یک برند را افزایش دهد و میزان برگشت و تمایل به خرید مجدد از محصول را در آنها تقویت کند.
۱۴- انتقال فرهنگ یک سازمان به مصرف کننده
دیوید اگلیوی، فقید معتقد است یکی از اهداف تبلیغات و شاید تنها مسیر ارتباطی برای انتقال فرهنگ یک سازمان به خریداران، تبلیغات تجاری است در حقیقت، سازمانها برای انتقال فرهنگ سازمان خود از تبلیغات تجاری استفاده میکنند. نوع پیام و نحوه ساخت تبلیغات به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ یک کمپانی را به مخاطبانش القا میکند.
۱۵- ایجاد تمایز
یکی بدیهیترین اهداف تبلیغات ایجاد تمایز میان محصولاتی است که تبلیغات میشوند و محصولاتی که به بدون حمایت تبلیغات وارد بازار میشوند. چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، نگاه مشتریان در هنگام خرید به محصولاتی تبلیغات شدهاند متفاوت است. به ویژه تبلیغاتی که تا زمان خرید مخاطب در یاد او مانده باشد. البته پس از استفاده از کالاهای مختلف، کیفیت محصولات، در انتخاب بعدی مشتری به نسبت تبلیغات، رجحان خواهد داشت.