سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی موتور جستجو میباشد. ممکن است شما با عبارتهای مختلفی چون ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو، بهینهسازی وب سایت برای موتورهای جستجو، سئو سایت، سئو و بهینهسازی سایت و… رو به رو شده باشید که باید بگوییم همه این واژگان یک هدف مشترک را دنبال میکنند.
اگر بخواهیم مفهوم seo را خیلی ساده برای شما توضیح بدهیم بهتر است با هم به یک مثال توجه کنیم.
فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی و یا مدیر یک شرکت هستید که نیاز دارد در دنیای وب و خارج از محدوده جغرافیایی خود شناخته شود، شاید هم شما یک چهره معروف باشید که نیاز دارد آثار خود را بهتر برای مخاطبانش معرفی کند، یا یک شخصیت ایدهپرداز که با خلاقیت قصد دارد یک کسب و کار نو را راهاندازی کند و یا … در تمام موارد بالا شما نیاز دارید که بهترین مخاطبان خود را پیدا کنید و با استفاده از پتانسیل کاربران هدف خود به موفقیت مورد نظرتان دست بیابید. اما راهکار چیست؟ چگونه کاربرانی که به خدمات شما نیاز دارند، وب سایت شما را پیدانمایند؟ چگونه شما میتوانید در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو نظیر گوگل در صفحه اول نتایج سرچ دیده شوید؟ چاره چیست؟
سئو دقیقا نیاز شما است، داشتن یک سایت زیبا، خلاقانه و با امکانات عالی به تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید به درستی پاسخ گوی نیاز کاربران باشید، شاید در نگاه اول سئو، بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو به نظر بیاید اما هدف از سئو سایت در نهایت کاربر میباشد.
برخی به غلط فکر میکنن سئو فریب موتور جستجو برای بهتر دیده شدن سایت شما میباشد ولی این طور نیست، سئو سایت مجموعه ترفندهایی است که به موتورهای جستجو مثل گوگل کمک میکند تا بهترین و مناسبترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. زیرا بهینهسازی سایت شامل مباحث گسترده و پیچیدهای است و برای اینکه یک سایت بهینه شده داشته باشیم، باید فاکتورهای بسیاری نظیر بررسی فاکتورهایی در ساختار سایت شما، لینکسازی مناسب، تولید محتوای مفید و بهینه مرتبط با هدف شما و… را رعایت نماییم. ما به شما کمک خواهیم کرد تا علاوه بر سئو و بهینهسازی سایت خود و جذب کاربران، مخاطبان وفادار را برای رسیدن به هدف خود در کنارتان داشته باشید.
باید این نکته را متذکر شویم که مفهوم سئو سایت فقط ویژه موتور جستجو نیست زیرا هدف موتورهای جستجو ارائه بهترین و بهینهترین نتیجه به کاربران میباشد و در سالهای اخیر شاهد این مساله بودهایم که روز به روز موتورهای جستجو در الگوریتمهای جستجوی خود بیشتر تلاش میکنند تا از دید انسان به محتوای موجود در وب نگاه کنند و نتایج مفیدتری را ارائه دهند، نتایجی که بهترین پاسخ را به کاربر نمایش دهد. از همین روی میبینیم که هر روز سیاستهای گوگل به انتظارات کاربران نزدیک و نزدیکتر میشود.
اکثر کاربران اینترنتی، صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند، از اینرو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید
بیشتر است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان
اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت ویژهای دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر وب سایتی را تضمین کند، بازدید بدست آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و هزینه کمتری را در دراز مدت نیز به شما تحمیل خواهد کرد، زیرا هزینه برای تبلیغات امری همیشگی است و شما باید مدام برند خود را در ذهن مخاطب تداعی کنید ولی با سئو سایت خود میتوانید در دراز مدت با هزینههای مناسبتر نتایج با کیفیتتری را به دست آورید علاوه بر اینکه دیده شدن در نتایج اول گوگل به خودی خود بهترین تبلیغ میتواند باشد.
گوگل موتوری هوشمند است ولی هنوز نیاز به کمک کاربران دارد، آنها همیشه در تلاشند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند با این حال محدودیت هایی
در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو سایت را ایجاد میکند. سئو اشتباه میتواند شما را از دید کاربران پنهان کرده و تمام تلاشتان را هدر دهد، در نتیجه رقبای شما با محتوایی ضعیفتر بازدید و محبوبیت بیشتری داشته باشند.
حقایق جذاب در مورد سئو وبسایت
نمی توان این واقعیت را کتمان نمود که موتورهای جستجو نظیر گوگل با ضعفهایی همراه هستند، مخصوصا این مساله در وب فارسی نمود بیشتری نیز پیدا میکند. هنگامی که شما از روشها و تکنیکهای سئو به صورت اصولی و با هدف رضایتمندی مشتریان استفاده میکنید و بخشی از هدف شما راهنمایی درست و اصولی موتور جستجو هست درواقع شما از سئو کلاه سفید استفاده کردید و مطابق با قوانین سئو پیش رفتید اما در بعضی موارد متخصصین سئو برای رسیدن سریعتر به نتیجه مطلوب سعی میکنند تا از نقاط ضعف موتور جستجو استفاده کرده و موقعیت خود در نتایج را با فریب موتور جستجو ارتقا دهند، شاید این گونه روشهای سئو که به سئو کلاه سیاه معروف است در کوتاه مدت مطلوب واقع شود اما از آنجایی که موتورهای جستجو در حال رشد هستند و تلاش بر اصلاح نقاط ضعف خود دارند با رفع مشکلات آنها ممکن است آسیب جدی به سئو سایت شما وارد شود و در بعضی از موارد در نهایت جریمههای گوگل سهم شما باشد.
برای مثال میتوانیم استفاده اسپموار و غیر اصولی از بک لینک را عنوان کرد که در گذشته نتایج خیلی مناسبی داشت، اما امروز بسیاری از سایتهایی که از این روش استفاده کردهاند، دچار مشکل شدهاند.
چنانچه با سوالاتی مواجه شدید که تیم ما میتواند در یافتن پاسخ آنها به شما کمک کند لطفا سوالات خود را در نظرات به اشتراک بگذارید.