این گزارش به کوشش مهلا فرازمند، گزارشگر روزنامه فرصت امروز در شنبه، 22 آبان و دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند منتشر شده است.
بازاریابی و فروش یکی از مهمترین ارکان در هر کسب و کاری است و شرکتها همواره به دنبال روشهای جدیدی برای افزایش و گسترش مشتریان خود هستند. امروزه بسیاری از افراد بخش زیادی از وقت خود را صرف استفاده از گوشیهای هوشمند و اپلیکیشنها میکنند، از این رو تکنولوژی و ابزارهای جدید همواره مورد توجه بازاریابها بوده است.
شرکت ایرانسل نیز از این ابزار استفاده کرده و اخیرا اپلیکیشن جدید «ایرانسل من» را با طراحی جدید و پویا عرضه کرده که دسترسی به خدمات این اپراتور را آسانتر کرده است. در این راستا «فرصت امروز» در گفت و گو با همیدفدایی، مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن به بررسی مزایا و معایب این اپلیکیشن و ابعاد مختلف آن پرداخته که در ادامه میخوانید.
همیدفدایی میگوید: از آنجا که اپلیکیشن ایرانسل من، تماما کنترل پنل سامانه ecare ایرانسل و سامانه درگاه الکترونیک مدیریت مشتریان ایرانسل است، برای این شرکت یک حسن محسوب میشود و برای مشتریان جذابیت دارد. اینکه لازم نیست یک شخص برای دریافت اطلاعات حساب خود سایتی را که به لحاظ حجمی، حجم بالاتری نسبت به اپلیکیشن دارد باز کند یعنی این اپلیکیشن یک ارزش افزوده دارد.
این اپلیکیشن تمامی نیازهای یک استفادهکننده سیم کارت را در یک قسمت متمرکز کرده است. این اپلیکیشن بخش جذابی دارد و آن این است که کاربران میتوانند چند اکانت داشته باشند. داشتن چند اکانت دو جنبه دارد؛ اول اینکه به کاربران این امکان را میدهد که بتوانند سیم کارتهای مختلف ایرانسل را مدیریت کنند و دوم اینکه درصد احتمال نصب روی گوشیهای دیگر را کاهش داده است.
وی میافزاید: در دوره حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای جدید، ایدهها به سمت اینترنت اشیا پیش رفته است و در این اپلیکیشن ما بخشی از اینترنت اشیا یعنی استفاده از سیم کارت در اشیایی را که همیشه در دسترس ما نیست، داریم.
به عنوان مثال ردیاب خودرو که با سیم کارت کار میکند، اما با وجود اپلیکیشن «ایرانسل من» دیگر نیاز نیست سیم کارت از دستگاه ردیاب خارج شود زیرا اپلیکیشن «ایرانسل من» این کار را آسان کرده است و فرد میتواند به راحتی سیم کارت را مدیریت کرده و آن را شارژ و اطلاعات حساب آن را دریافت کند.
همیدفدایی با اشاره به امکانات دیگر این اپلیکیشن میگوید: قابلیتها و امکانات دیگر اپلیکیشن «ایرانسل من» این است که کاربر میتواند خطش را مسدود کند یا از مسدود بودن خارج کند. همچنین کاربر میتواند با استفاده از این اپلیکیشن سیم کارت خود را از 3G به 4G تغییر دهد یا اینترنت خود را روی سیکل اتوماتیک تنظیم کند.
جدیدا هم مودمهای TDLTE ایرانسل به بازارآمده، دسترسی به حساب کاربری هم وجود دارد و اکشنهایی میتواند روی آن انجام شود، به عنوان مثال شارژ کردن و مشاهده میزان گیگ مصرفی. یک سری از اکشنهای مبتنی بر تکنولوژی جدید ایرانسل نیز وجود دارد که بسیار کاربرد دارند و به موقع منتشر شدهاند و این اپلیکیشن با اضافه کردن آپشن چند اکانته و چند شماره باعث شده است که یک نفر با نصب این اپلیکیشن قادر باشد چند کار را با هم انجام دهد.
این مشاور دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن میگوید: در آنالیز دیتا ما اپراتورها را به عنوان گستردهترین جامعه هدف قرار میدهیم. رده سنی و گروه مخاطب این اپلیکیشن 15 تا 70 سال میتواند باشد اما این مسئله وجود دارد که چگونه این اپلیکیشن طراحی شود که هم یک نوجوان 16-15 ساله بتواند از آن استفاده کند و هم یک فرد مسن 70-60 ساله.
در طراحی این اپلیکیشن خصوصیتی ایجاد شده که به لحاظ تجربه کاربری نکات خوبی را مدنظر قرار داده که یکی از این نکات نمایش امکانات با استفاده از آیکون است. با این حال این اپلیکیشن نقاط ضعفی نیز دارد. به عنوان مثال این اپلیکیشن دو منویی است. این ویژگی باید به نحوی طراحی میشد که اگر منوی چپ منوی گلوبال باشد، از منوی سمت چپ خارج میشد و مانند پنل سمت راست عمومی میشد و اگر این منو، منوی خصوصی است باید در جای دیگری قرار میگرفت.
وی میافزاید: ایرانسل در خصوص استفاده از هویت بصری خود به خوبی کار کرده است و آیتمهای مهم را به این سمت برده که هویت بصری خود را نشان دهد. به عنوان مثال رنگ زرد ایرانسل، زیرا در طراحی، رنگ زرد روی زمینه سفید و سیاه خیلی جذاب است و این طراحی به خوبی ملاک قرار داده شده و در آیکون این اپلیکیشن به خوبی نشان داده شده است.
همچنین قرار دادن آیکونهای شبکههای اجتماعی یک مزیت دیگر این اپلیکیشن است که علاوه بر استفاده از اپلیکیشن، امکان افزایش وفاداری مشتری و هدایت کاربر به سمت شبکههای اجتماعی مانند لینکداین، اینستاگرام، آپارات، کلوب، لنزور و تلگرام را نیز به همراه دارد.
این مشاور دیجیتال مارکتینگ در ادامه از مزایا و معایب این اپلیکیشن میگوید: این اپلیکیشن به دلیل تصمیم و هدفی که دارد در بخش به روز رسانی نمیتواند جذابیتهای جدیدی ایجاد کند، ما در اپلیکیشن و در سایت دو هدف را ملاک قرار میدهیم؛ نخستین هدف ایجاد ارتباط و آگاهی از برند است و دومین هدف ماندگاری است که ایرانسل در بخش دوم کمی ضعف دارد.
اینکه اپلیکیشن در تمام سیستم عاملها قابل استفاده است یکی از مزایای آن است و شاید صدهزار بار هم از گوگل پلی دانلود شود، این رقم، رقم خوبی است اما از دید ماندگاری اپلیکیشن چندان جذاب نیست و اگر آن را با اپهای محبوب ایرانی یا اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی یا بازیها مقایسه کنیم، میبینیم این رقم در مقابل 20 میلیون مخاطبی که میتواند مخاطب ایرانسل باشند، رقم پایینی است.
وی میافزاید: یکی از موضوعاتی که باعث میشود بسیاری از افراد شاید تنها یک بار این اپلیکیشن را تجربه کنند و ماندگاری آن کاهش یابد این است که برای نصب این اپلیکیشن روی موبایل، نیاز به یک حداقل حجم و رم و قدرت پردازش است. بنابراین ایرانسل برای افزایش ماندگاری باید به سمت استراتژیهایی برود که مبتنی بر فضای اپلیکیشن است.
این engage باعث میشود مخاطبان به صورت کاملا ویروسی این اپلیکیشن را به بقیه نیز توصیه کنند. از آنجا که ایرانسل یک اپراتور است و در حال حاضر بحث تماس و ارتباط و اینترنت، هر سه اهمیت بالایی پیدا کرده است، به راحتی میتوان با استفاده از استراتژیهای گیمیفیکیشن هم تعداد دانلود را افزایش داد و تعداد نصب را بالا برد و هم کاری کرد که میزان ماندگاری افزایش یابد.
همید فدایی با اشاره به این نکته که در حال حاضر بانکها برای انجام خدمات بانکداری الکترونیک یا همراهشان یک باجه به شعباتشان اضافه کردهاند، میگوید: این موضوع در واقع رقابتی را میان اپلیکیشنهای هر بانک و اپلیکیشن همراه ایرانسل ایجاد کرده است.
اپلیکیشــن هــای بانکها به لحاظ حجمی، تعداد و دغدغههای امنیتی که برای مخاطب ایجاد میکنند، خوب نیستند و ایرانسل با این اپلیکیشن، حلال مشکل شده است. اما مشکل بزرگتری که وجود دارد این است که اگر اپلیکیشن «ایرانسل من» نتواند امکانات اپلیکیشنهای همراه را ارائه دهد، قطعا در این میان بازنده خواهد بود. در واقع بانکداری همراه برای ایرانسل هم به عنوان یک نقطه ضعف و هم نقطه قوت محسوب میشود.
وی در خصوص قابلیتهای دیگر این اپلیکیشن میگوید: بحث دیگر در خصوص این اپلیکیشن استفاده از حروف لاتین و انگلیسی در برخی بخش هاست. وقتی در مورد تجربه کاربر اپلیکیشن و سایت صحبت میکنیم این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که این سایت یا اپلیکیشن باید مینیمم و ماکزیمم دانش داشته باشد و بتوانیم با آن کار کنیم.
به عبارت دیگر هنگامی که ما زبان انگلیسی را در اپلیکیشن قرار میدهیم، مینیمم آن را افزایش داده و ماکزیمم را کاهش میدهیم زیرا کمتر پیش میآید که افراد مسن انگلیسی کار کنند و پیگیر آن باشند.
در طرف مقابل در رده سنی پایین چطور؟ چه افرادی در چه رده سنی قادر به خواندن زبان انگلیسی هستند؟ به این ترتیب خروج این افراد از این ردهها میتواند یک جنبه منفی برای اپلیکیشن محسوب شود. زیرا به خاطر وجود این ویژگی تعداد مخاطبان از 20میلیونی که میتوانست باشد به 15میلیون کاهش مییابد.
درواقع تارگت همراه با جزئیات آن باید مشخص باشد. اگر میگوییم 70درصد از استفاده کنندگان اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی خانمها هستند، این استفاده مشخص میکند که باید طراحیها به سمتی برود که بیشتر برای خانمها دلپذیر باشد تا آقایان.
وی میافزاید: یکی دیگر از مزایای اپلیکیشن «ایرانسل من» این است که مبتنی بر device است. یعنی اگر اپلیکیشن را در گوشی باز کنیم به صورت عمودی باز میشود و اگر آن را در تبلت باز کنیم به صورت افقی (فول پیج) باز میشود. این موضوعی است که ایرانسل به خوبی تشخیص داده است.
اما در «ایرانسل من» تاثیری از زبان کاربر در تنظیمات تلفن همراه دیده نمیشود که مثلا اگر زبان تلفن همراه مخاطب فارسی باشد همه بخشها فارسی و در غیر این صورت انگلیسی باشد. به عنوان مثال در حالی که اکثر بخشها فارسی هستند در کمپینها اسامی لاتین دیده میشود و این چیزی است که باعث میشود engage یا تعامل مخاطب با اپلیکیشن «ایرانسل من» کاهش یابد.
همید فدایی در پایان میگوید: وجود آیتم امتیاز من در منوی این اپلیکیشن یکی از مزایای آن است که حس گیمیفیکیشن را دارد و مخاطب را به سویی میکشاند که وارد این بازی شود. اگر چه در حال حاضر بخش «امتیاز من» کار نمیکند اما قطعا پیشبینیهایی برای آن صورت گرفته است. یکی دیگر از مزایای این اپلیکیشن بحث جانمایی برای افرادی است که در حال حاضر اپراتور تلفن همراه آنها ایرانسل نیست.
پس از نصب این اپلیکیشن، در نخستین دیالوگی که برقرار میشود به مخاطب گفته میشود شماره تلفن همراه یا شناسه وایمکس خود را وارد یا یک سیم کارت ایرانسل خریداری کنید. این نشان میدهد که ایرانسل این احتمال را در نظر گرفته که 90درصد افرادی که این اپلیکیشن را دانلود میکنند، ایرانسلی هستند و 10درصد افرادی که «ایرانسل من» را به طور اتفاقی از طریق ارسال توسط دیگران یا هر روش دیگری نصب کردهاند، در حال حاضر سیم کارت ایرانسل ندارند.
بنابراین ایرانسل این دسته از افراد را نیز تحت پوشش قرار داده و بعد جذاب آن این است که این اپلیکیشن جنبه بازاریابی دارد و فرد میتواند درخواست بدهد و جهت خرید سیم کارت ایرانسل اقدام کند.
صفحه توضیحات اپلیکیشن + لینکهای دانلود در سایت ایرانسل