احتمالا بارها از خود پرسیده اید بازی های رایانه ای و تلفن همراه چرا ساعت های طولانی افراد را مبهوت خود کرده و به اصطلاح معتاد! میکنند. بازی ها چه خصوصیتی دارند که افراد را به سمت خود میکشند؟ علت جذابیت بازی ها در چیست؟
به استفاده از تفکرات، ابزار، آیتمها و روشهای مورد استفاده در بازیها و سرگرمیها جهت درگیر کردن مخاطب یا کاربر، برای حل مساله، افزایش علاقه به موضوع خاصی در سیستمها و کاربردهایی که ماهیت بازی ندارند، گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی (Gamification) میگوییم.
این متدلوژی مانند استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ از جمله عناصر کسبوکارها و موارد با اهمیت این روزها به حساب میآید و عدهای نیز گیمیفیکیشن را از ابزارهای هک رشد قلمداد میکنند.
مزایای Gamification
این درست است که اغلب بازاریابها با استفاده از گیمیفیکیشن میتوانند بازدهی محصولات و یا کسب و کار خود را رونق ببخشند. مزیت اصلی این بازی ها این است که می تواند فرد را برای انجام آن تحریک کند و غیر از جنبهی سرگرمی، باعث آموزش شود. در بازاریابی محتوایی هم اکنون گیمیفیکیشن به یکی از ارکان اصلی تبدیل شده است چرا که خود فرد توسط یک بازی علاقهمند به موضوعی خواهد شد و با تشویق دیگر بازیکنان نیز می تواند فعالیتهایی که ممکن است سخت جلوه کنند انجام دهد و آموزشی مناسب نیز در همان هنگام دریافت کند. ممکن است که Gamification ریسک هایی را نیز در بر داشته باشد. اگر این بازی ها به صورت نادرست طراحی شده باشند نه تنها نمی توانند باعث جذب مخاطب شوند بلکه به طور حتم باعث دفع او خواهند شد. حتی هدایت و توضیح نادرست نیز می تواند اثر بدی بر گیمر(مخاطب، بازیکن) داشته باشد.
مثلا در بازاریابی سعی کنید که مشتریانتان مانند بازی به اهدافشان زودتر برسند یا قدرت و توان مشتریانتان را افزایش دهید، این کار باعث افزایش علاقه و پیشرفت کسب و کار شما خواهد شد.
در حوزهی گیمیفیکیشن دو نوع مشتری داریم:
- مشتری عادی : کسی که یک بار از شما خرید کرده است و دیگر جذابیتی برای تکرار خرید وجود ندارد.
- مشتری ویژه : تقریبا هر محصولی را که ارائه می کنید خریداری می کند و یا حداقل ، بیشتر از یک یا دوبار اقدام به خرید از شما کرده است .
هدف از اجرای گیمیفیکیشن در نهایت تبدیل مشتری عادی به مشتری ویژه میباشد. یعنی اگر فردی را توانستید جذب کنید و محصولی را به او فروختید نباید اجازه دهید که پس از خرید، بدون توجه به وی باعث فراموشی یا دور شدن شما از ذهنش شود.